Digital Twin: Mobiliteitsplannen op basis van data zorgt voor een bereikbare stad.

28-06-2024

Er is al veel gezegd en geschreven over Good Move, zo ook onlangs nog, met de beschuldigingen van Fabian Maingain aan het adres van zijn collega Bart D'Hondt over het manipuleren van de cijfers van het circulatieplan. Nochtans zijn beiden schepenen in het college van Stad Brussel. Onderwerp was het evaluatierapport van het circulatieplan, waarin de successen werden opgelijst maar wat volgens Maingain gemanipuleerde cijfers omvatte. Oordeel vooral zelf wie voor u gelijk heeft, maar het toont wel een pijnlijk gebrek aan digitale innovatie. De grote lijnen zijn positief. Algemene indicatoren, zoals luchtkwaliteit, aantal ongevallen, openbaar vervoer en aantal fietsers, zijn inderdaad verbeterd. Maar wat hier ontbreekt is de constructieve uitbouw van een datagedreven beleidstool waarmee de impact van het circulatieplan op de verschillende wijken en straten kan gesimuleerd en geanalyseerd worden. Dat heet een Digital Twin.

Zo'n Digital twin is een digitale kopie van de fysieke werkelijkheid en de omgeving. Door het combineren van data, bijvoorbeeld via Waze, ontstaat er een steeds nauwkeuriger beeld van onze stad. Zo simuleert men voorstellen en plannen die meteen de impact tonen op gedetailleerde schaal van de stad en wat dat betekent voor de gebruikers. Dit zorgt voor nieuwe inzichten, maar ook voor effectievere oplossingen en meer draagvlak voor besluitvorming. Ook kan men werkprocessen verbeteren zoals onderhoud, waterhuishouding, mobiliteitsstromen, afvalverwerking of luchtkwaliteit.

Good Move

Het regionaal GoodMove-plan om de leefbaarheid in de stad te vergroten en een nieuwe stedelijke mobiliteit te realiseren, zit 'in de fond' zeker juist. Het schort echter op een aantal punten in de uitvoering en aan de perceptie over hoe bereikbaar ons stadscentrum vandaag is. Het is net voor deze tekortkomingen dat een doorgedreven datagedreven beleid via een Digital Twin perfect hadden kunnen worden voorkomen of verbeterd. Maar, over welke problemen gaat het? Welke tekortkomingen moeten we aanpakken?

De problemen liggen vooral op de assen waar de gewestwegen en gemeentelijke circulatieplannen elkaar raken, wat voor conflict zorgt. Gemeenten werden financieel gestimuleerd om circulatieplannen door te voeren, maar de knooppunten op gewestwegen werden niet aangepast, of worden heraangelegd zonder de impact van de circulatieplannen goed te simuleren. De broodnodige heraanleg van het Saincteletteplein is daar een goed voorbeeld van. Het houdt te weinig rekening met de gevolgen van gemeentelijke circulatieplannen. Met de gekende problemen tot gevolg. Zo zien we dagelijks situaties waarbij auto's, fietsers maar zeker ook tram en bus geblokkeerd raken. Zo ontstaat het idee dat de stad onbereikbaar is. Een gewestelijke digitale kopie, of Digital Twin, had de conflicten snel kunnen simuleren. Zo kon de heraanleg anticiperen op deze simulaties en had de besluitvorming via technologie soelaas gebracht.

Dansaert

De conflicten op de gewestwegen zijn ook binnen de perimeters van de circulatieplannen voelbaar. Want ook in de Dansaertstraat blijft de situatie problematisch. De dagelijkse files naar Sainctelette via het Kanaal zorgen voor veel overlast en vervuiling. Niet alleen voor de bewoners, maar ook voor de handelaren is het soms naar adem happen. Zowel letterlijk als figuurlijk. En dat blijkt ook uit recente indicaties. Sinds januari staat ongeveer 30% van de handelszaken leeg of over te nemen. Hoewel de Dansaertstraat altijd wel wat verloop kende, en een transitie naar een ander soort winkelstraat niet abnormaal is gezien steeds meer mensen online shoppen, is de kentering van de laatste maanden toch opvallend. Ook cocktailbars, skincare winkels en juweliers hebben het moeilijk.Het lijkt erop dat er een perceptie is ontstaan dat men niet meer kan komen shoppen. Nochtans trekt de Dansaertstraat van oudsher veel kapitaalkrachtige klanten aan, van binnen en buiten de stad.

Doorbreek de files met Data.

Kunnen we deze evolutie koppelen aan Good Move? Eigenlijk is dat moeilijk te concluderen. Net daarom is het belangrijk dat we de evolutie van circulatieplannen kunnen analyseren met correcte data en realtime mapping. Willen we onze handelaren op de Dansaertstraat serieus nemen? Dan moeten we via de juiste analyses kunnen aantonen hoe de gevolgen van het beleid in kaart gebracht worden. Alleen zo kunnen we het vertrouwen van onze ondernemers terugkrijgen, en kunnen we juist anticiperen op verwacht verkeersconflicten.

Een duurzame mobiliteitsmix die mensen verenigt betekent dat men beleid kan simuleren via digitalisering en datagedreven besluitvorming. Voldoende elektrische laadpalen, plekken voor kort parkeren, parkeerzones voor deelmobiliteit of de verkeersstromen van een fietsstraat? Allemaal zijn onderdelen van een toekomstige Digital Twin. De tools worden steeds krachtiger en ontwerpers en beleidsmakers beginnen te begrijpen hoe ze onze fysieke wereld kunnen optimaliseren door ze digitaal te simuleren. Nederlandse voorbeelden zoals Amsterdam tonen ons de weg. Door sterk in te zetten op data overstijgen we een welles-nietesspel en zorgen we voor gestroomlijnde mobiliteit en sterke lokale economie, over gemeentegrenzen heen. Komen we terug tot de discussie tussen Fabian Maingain en Bart D'Hondt, wie heeft gelijk? Met een Digital Twin wisten we het al.

Frederik Ceulemans & Jo Struyven